Star of Wonder-filt beskrivningsrecension och garnåtgång för Drops Muskat!

English here

Hej på er! Det är som vanligt glest mellan inläggen, men när jag väl skriver ett inlägg vill jag ju verkligen ha något att dela med mej av och det här är ett sådant tillfälle!

Äntligen är min Star of Wonder filt klar, beskrivning gjord av supertalangfulla Helen på Crystals and Crochet, OCH jag har kommit ihåg att räkna antal nystan som gick åt av det garn jag gjorde den med. Så nu vill jag få dela den här virkupplevelsen med er!

Jag tyckte ju att det var så sjukt kul att virka Mandala Madness-filten, en gratis beskrivning av Helen, så jag blev helt överexalterad när jag läste att hon gjort en beskrivning till en ny filt. Beskrivningen till Star of Wonder är på engelska och man köper den av Helen, till exempel här på Ravelry. Filten är åttkantig, hur coolt är inte det?!?

Helen har skrivit ett superbra inlägg om beskrivningen där det bland annat finns tips om vad man ska tänka på när man väljer färger, och jag tycker verkligen att man ska läsa inlägget innan man köper beskrivningen.

Jag gillar ju att virka med Drops Muskat, ett prisvärt bomullsgarn med otroligt fin lyster som finns i trettiosju olika nyanser. Oftast handlar jag mina garner hos Hobbii som jag tycker är supertrevliga att ha att göra med och snabb och fin service. Och till den här filten bestämde sig Nanna på Hobbii för att sponsra mig med garnet, så tack snälla Nanna! Och inte nog med det, jag fick ett nystan i varje färg av Drops Muskat. De har jag använt till att virka små fyrkanter i varje färg som jag använder när jag ska välja vilka färger jag vill ha till ett projekt. Tänkte använda mej av dem och komma med några alternativa förslag till den här filten i ett inlägg snart.

Hur erfaren behöver man vara för att virka den här filten?

Beskrivningen är tydlig och lätt att följa, med många bilder, så jag tycker att en äventyrslysten nybörjare mycket väl kan klara av det här. Helen har tutorials för några av specialmaskorna på sin blogg. Men du behöver vara bekväm med att “virka på engelska”. Och det är inte speciellt svårt, man lär sig snart termer och förkortningar och det finns hur många tutorials som helst på Youtube till exempel, Så har du inte provat förr är det dags nu!

Storlek

Jag har inte mätt den färdiga filten, men den täcker min queen size-säng (förutom i hörnen eftersom den är åttkantig). Så nu tronar den som överkast de dagar jag kommer ihåg att  bädda 🙂

20170525_164754-01

Garn

Gillade ju skarpt de färger jag hade i Last Dance on The Beach-filten jag gjorde förra året, och jag ville ha lugna färger även till den här filten. Efter att ha latjat runt med mina små fyrkanter kom jag fram till de här färgerna.

IMG_20170210_131947_540

Tycker att de ger ett lugnt intryck, men ändå inte tråkigt då det blir en bra kontrast mot de blå nyanserna i och med det naturvita och beiga( och den beiga ser nästan guldig ut i verkligheten på grund av lystern i garnet!).

Här nedan har jag listat färger och antal nystan som gick åt av varje färg med länkar till Hobbiis webshop för varje färg om du vill göra det enkelt för dej 🙂

C 1: Beige, nr 23, 13 nystan

C 2: Ljus isblå, nr 60, 14 nystan

C 3: Himmelblå, nr 76, 11 nystan

C 4: Jeansblå, nr 36, 9 nystan

C 5: Natur vit, nr 08, 12 nystan

Vi virkar ju alla olika hårt så beställ gärna ett eller ett par nystan extra av varje färg, det är sååå drygt att få slut på garn när man närmar sig slutet av en virkning!

Virknål

Till MM använde jag virknål nr 4 vilket var perfekt så jag provade med den även till den här filten, men det blev för styvt tyckte jag. Böt till virknål nr 4,5 och fick precis ett så mjukt och följsamt arbete jag önskade! Men igen, vi virkar alla olika hårt så prova med 4,5 och gå upp eller ned en storlek om du tycker att det blir för fast/ löst.

“Blockning”

Vad kallar man blockning för på svenska, någon som vet? Inte jag 🙂 Hur som, för mej räckte det med att sträcka ut filten när den var klar, och spreja den med vatten, det behövdes inga knappnålar osv. Eftersom den är så stor blockade jag den på min säng. Själv fick jag sova på soffan ett par nätter medans den torkade 🙂 🙂 🙂

Fästa trådar

Eftersom fästa trådar är ungefär det tråkigaste jag vet fäste jag dem efter ungefär vart femte varv vartefter jag virkakade. Hade jag lämnat alla till slutet hade filten åkt in i ett hörn och aldrig blivit klar. Men jag lämnade sista varvet i varje “fäst-omgång” ofäst, tycker att det ibland kan vara svårt att virka i varv som har trådar fästa i sig.

Byta garnnystan mitt i ett varv

När jag arbetar med Drops Muskat lägger jag alltid till ett nytt nystan på gammaldags sätt, genom att virka sista maskan med gamla nystanet klar ända till sista genomdragningen och ta det nya garnet för den genomdragningen, och sedan fästa trådarna. Vågar inte göra magisk knut, får för mig att den kan glida upp eftersom garnet är glansigt. Har iofs inte provat men tycker att det skulle vara sjukt tråkigt om knutarna gick upp på ett sådant här stort arbete…

20170525_164731-02

Beskrivningsrecension

Så vad tyckte jag om att virka den här filten? Är rädd för att Helen skämde bort mig för mycket med MM-beskrivningen, där är alla varv olika och eftersom den filten byter skepnad med jämna mellanrum (blomform, stjärnform, uddar i olika storlekar, åttkantig osv för att sluta som cirkelrund) blir det inte tråkigt en enda sekund när man virkar den. Håller faktiskt på med en ny MM just nu, jag som oftast blir uttråkad och i vanliga fall inte ens ger mej på så här stora projekt.

IMG_20170211_104219_541

Fick följa med på träningsresa till Fuerte Ventura som barn 🙂

Jämfört med MM är den här filten mer upprepning, vilket gjorde att jag var rätt less på slutet. Fick även vara nogrann med att räkna att jag hade rätt antal maskor ofta, det var lätt att råka dra bort eller lägga till någon maska här och där.

Men jag är en av världens otåligaste människor så låt inte min dom ovan hindra dej från att ge dej på den här filten, de allra flesta människor på jorden är utrustade med mer tålamod än jag. Och om du är som jag är det här en nyttig övning i tålamod, så betrakta det som terapi 🙂

Dessutom lär man sig nya, roliga och oväntade mask-kombinationer som ger läckra effekter och en helt sanslöst vacker struktur, kolla bara här:

IMG_20170221_195456_416

Man börjar med att virkar själva stjärnan och fyller sedan i mellanrummen mellan spetsarna. Så man kan välja mellan att fylla i mellanrummen helt eller stanna någonstans på vägen och få en filt med spetsar, rätt läckert det också. Helen visar några exempel på det i sitt informationsinlägg som jag länkade till i texten ovan.

IMG_20170416_151756_241

Nästan klar, nio varv kvar

Så vill du virka en annorlunda oh otroligt vacker filt med ovanlig form, fantastisk textur och har det minsta uns tålamod (eller behöver tålamods-terapi) är det här rätt projekt för dej! Pröva!
20170525_164731-02

 

Leave a comment