Low carb thai papaya sallad på mitt sätt!

Engelska här

Jag är barnsligt förtjust i taimat, såpass att jag gick på matlagningskurs när jag var på semester i Hua Hin för några år sedan. Det är faktiskt ett av mina bästa semesterminnen!

Först gick vi och handlade vår mat tillsammans på den lokala matmarknaden för att sedan åka hem till vår lärares bostad och laga all mat tillsammans. Här är en länk till kursen om du är på väg till Hua Hin 🙂

Tailändsk mat bygger mycket på balans mellan sött, salt och surt, ofta med tillägg av hett. Den heliga treenigheten är fisksås, socker och citron. Taicitroner är inte som våra och eftersom det inte råder konsensus i huruvida man ska använda citron eller lime istället kan man göra som man vill!

En äkta papayasallad, eller Som Tam, görs på omogen papaya, morot, en speciell lång böna, tomater, vitlök, palmsocker, chili, citronsaft, fisksås, rostade jordnötter och torkade räkor.

I min lowcarbvariant använder vi kålrot istället för papaya, det funkar förvånansvärt väl! Vi hoppar över moroten eftersom kålrot innehåller ca 6,3 % kolhydrater i sig själv. Istället lägger vi till gurka för att få lite annan textur.

De långa bönorna kan bytas ut mot förvällda haricot verts. Jag hoppade över bägge den här gången. Använder aldrig torkade räkor, tycker att de är lite läskiga… Skippar även chilin om jag vet att jag ska servera salladen till kryddstark mat.

Palmsockret måste vi  naturligtvis byta ut. Jag använder björksocker istället. Har ni märkt att smaksinnet förändras när man äter low carb så att man känner av sött mycket tydligare? Jag måste alltid dra ner rejält på sötman nuförtiden…

Efter ett långt intro är det äntligen dax att laga mat!

Som Tam, ca 4 portioner

Dressing

  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 små tomater
  • 1 liten handfull rostade jordnötter
  • 1 msk torkade räkor (valfritt)
  • 1 röd chili (valfritt)
  • 4 msk fisksås
  • juice av 2 lime eller 1,5 citron
  • sötning motsvarande 0,5 msk socker

Sallad

  • 1 medelstor kålrot
  • 0,5 gurka
  • ca 5 förvällda haricot verts (valfritt)

Börja med dressingen. Smaka på chilin för att se hur stark den är. Ta bort hela eller delar av vita innerväggar och kärnor för att reglera styrkan. Skär chilin i mindre bitar. Krossa den och vitlöken i mortel. Eller hacka för hand.

Tillsätt tomat i klyftor, jordnötter och ev räkor. Krossa dem oxå. Eller hacka för hand.

Tillsätt fisksås, citorn/ limejuice och sötning. Blanda tills sötningen lösts upp (eller låt stå medan du gör själva salladen och smaka av senare)

Smaka av och justera sötma, sälta och syra med sötning, fisksås och citron/ limejuice tills du har en bra balans.

Då tar vi tag i grönsakerna!

Skala kålroten.  Skär den i tennstickssmala bitar, görs med fördel på en mandolin som kan göra strimlor. Eller så river man på grova sidan av rivjärnet, salladen smakar precis lika bra men blir inte riktigt lika snygg.

Skär gurkan i lite grövre stavar.

Skär harricot vertsen i cm-långa bitar.

Lägg alla grönsaker i en stor skål. Häll på dressingen. Blanda.

Låt stå och dra en stund.

Smaka. Eventuellt får du blanda lite mer fisksås, citron/ lime juice och sötning och tillsätta om det är för torrt eller smaklöst.

Ät till asiastiska rätter istället för kålhydrater. Njut!

4 thoughts on “Low carb thai papaya sallad på mitt sätt!

  1. Pingback: Low carb Thai Papaya Salad My Way! | Stitches and Supper

  2. Pingback: Low Carb Laab, thai köttsallad på mitt sätt! | Stitches and Supper

  3. Pingback: Asiatiska fiskbiffar med dipsås! | Stitches and Supper

Leave a comment