Rabarberpaj!

English here

Gjorde årets första rabarberpaj på Valborgsmässoafton. Inget säger vår så mycket i köket som rabarber! Lättodlade ska de var oxå har jag hört.

Själv har jag försökt i 5 år med en planta som fört en tynande tillvaro. Förra året orkade den inte ens sticka fram näsan ur jorden… Som tur är har jag snälla grannar och vänner som delar med sig av sitt överflöd. Fast till just den här pajen plockade jag rabarbern på Coop 🙂

Innan jag började med lågkolhydratsmat var det här mitt absoluta favvosmulpajsrecept, oavsett vilka frukter eller bär som användes. Receptets absoluta fördel, förutom för att det är supergott, är att man rör ihop smeten i en kastrull med en slickepott. Knappt någon disk alltså. Det gillar latmaskar som jag!

Så jag gjorde ett försök till lågkolhydratssmet istället och tycker att jag lyckats riktigt bra! Den blev inte superknaprig men helt klart godkänd i konsistensen. Lite cocosmjöl behövdes för att det suger vätska mycket bättre än mandelmjöl.

Förresten brukar jag byta ut solrosfröna mot hackade mandlar eller nötter ibland, det kan du med prova. Och nästa gång ska jag prova hasselnötsmjöl istället för mandelmjöl.

Rabarber har lågt kolhydratsinnehåll, ca 3,1 %. Vatteninnehållet är betydligt högre… Så dom behöver en skvätt stärkelse om inte pajen ska förvandlas till soppa. Jag tog maizena som fanns hemma men potatismjöl funkar oxå.

Nej, maizena och potatismjöl är inte lowcarb, men vi ska använda 3 teskedar fördelat på minst 4 personer så det är inte någon kolhydratsbomb vi pratar om. Och förhoppningsvis äter vi inte paj varje dag heller, så jag tycker inte att det är något att nojja om…

Rabarbern kräver en del sötning. Använd din favvorit. Jag brukar använda björksocker.

Dax att sluta prata och börja baka istället!

Rabarberpaj 4-6 portioner (Ja, jag kanske åt upp halva själv…)

  • 5-8 rabarberstjälkar, beror lite på hur långa o grova de är
  • sötning motsvarande 1 dl socker
  • 3 tsk maizena eller potatismjöl

Smet

  • 125 gram smör
  • 2,5 dl mandelmjöl
  • 0,5 dl cocosmjöl
  • 0,5 dl solroskärnor
  • sötning motsvarande 0,5 dl socker

 Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret. Låt svalna.

Skär rabarbern i centimeterlånga bitar. Jag skalar aldrig rabarber (=latmask) men du gör som du vill. Lägg rabarbern i en paj- eller ugnsform. Smörj först om den inte är non stick. Rabarbern ska täcka hela botten i ett minst centimetertjockt lager.

Blanda sötning och maizena/ potatismjöl. Strö över rabarbern och blanda runt.

Häll mandel- och cocosmjöl, solrosfrön och sötning i smöret. Blanda med en slickepott.

Häll på rabarbern och smeta ut så jämt som möjligt.

Grädda i ca 40 minuter. Pajen är klar när den har fin färg och bubblar i kanterna.

Låt svalna. Servera varm eller rumstempererad med vispgrädde, vaniljsås eller vaniljglass.

Imorgon kommer ett recept på vaniljsås som lätt omvandlas till vaniljglass!

2 thoughts on “Rabarberpaj!

  1. Pingback: Rhubarb Cobbler! | Stitches and Supper

  2. Pingback: Low Carb Vaniljsås! | Stitches and Supper

Leave a comment